Mot nya äventyr

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2016

Island och Gubben

Av Albin - 29 augusti 2016 19:29

Ja vad ska jag säga om Island. En märklig upplevelse. Men det var mest stället jag bodde på som gjorde hela vistelsen märklig. Eller rättare sagt en i personalen på vandrarhemmet jag bodde på. Jag kallar honom Gubben bara för att ni ska veta att jag talar om samma person då jag gör det.

Men vi börjar med ankomstdagen helt enkelt. Anlände alltså på torsdagen och hade ordnat med transfer och allt från flygplatsen. Åkte en stor buss i 45min in till Reykjavik och allt kändes bra. Men där fick vi då hoppa av stora bussen och delades in i massa minibussar. Ca 20min till i den åt helt fel håll enligt mig. Kom tillslut fram till vandrarhemmet som låg mitt inne i ett bostadsområde typ. Vrålhungrig som jag var var det till min besvikelse för jag insåg att häromkring finns inte ett enda matställe. Men frågade vid incheckning och fick då reda på att vandrarhemmet hade sin egna lilla restaurang med egen kock!! Gissa vem kocken är!!!! Jo Gubben! Men han jobbar även i receptionen när restaurangen är stängd.

Så jag tror det var redan första kvällen här som jag skapade nån form av ogillande i hans ögon när jag, efter att ha ätit en sjukt god lammburgare, bara gått därifrån utan att betala... för jag tänkte i mitt huvud att detta läggs som en nota på mitt rum som jag sen betalar vid utcheckning. Hade tänkt kolla detta men glömde det. Ca 2 timmar efteråt kom jag på det igen så gick upp till killen i receptionen och han mena på att jag skulle betalat direkt. Ett under att inte Gubben kommit springande efter mig. (Ni fattar senare i inlägget vad jag menar) men han hade väl för fullt upp i köket. Bokade även en Golden Cirkel tour för nästa dag.

Fredag
Som sagt så hade jag en tour bokad. 8.30 skulle den börja inifrån Reykjavik men jag skulle bli upplockad en halvtimme före på vandrarhemmet = 8 ... så eftersom frukosten öppnar 7 så var jag där 7 och skulle äta min första frukost. När jag stod och gjorde iordning mina mackor så kommer Gubben!!! Och börjar babbla om att jag inte har nån frukost inkluderad. Men det vet jag mycket väl att jag har eftersom jag själv lagt till det för alla dagar. Han går och checkar, sen kommer tillbaka och säger lite småsurt att ok jag hade rätt men jag måste anmäla i receptionen om vilket rum och säng jag tillhör innan jag börjar ts frukost. Det kan jag mycker väl förstå men hade bara inte fått nån info om det. Nåväl tänkte inte mer på det.

Efter frukosten går jag ner till mitt rum och packar en väska jag ska ha med mig på touren.. tänker att visst han i receptionen sa 8 men kan gå upp 7.55 för att vara i tid.
7.53 precis när jag drar igen dragkedjan på min ryggsäck och ska ta på mig skorna för att gå upp, gissa vem som kommer då!!! Jo Gubben!!! Han kommer instormandes på rummet (glömt att nämna att jag bor i en sovsal med 16 pers) och när han ser mig ropar han högt "Du som är Albin va? Ska inte du på tour nu?" Jo svarar jag "Ja men dom väntar inte, du borde stå där uppe redo nu! Vill du missa hela touren eller?" Nåt i den stilen och jag hinner knappt svars att jag är påväg upp innan han stormar ut igen. Alltså snälla nån... han hade ingen rätt att komma och gorma på mig 7.53 när jag fått att jag ska bli upphämtad 8! Det var andra gången samma morgon som han gorma på mig. Så försökte att ta det med ro men kunde ändå inte låta bli att sätta mig i upphämtningsbussen med väldigt dåligt humör...

Men det gick snabbt över. Orkar inte skriva så mycket om själva touren mer än att jag är mycket nöjd med den. Bussåkande hela dan med flera stopp på massa fina ställen inmot landet. Fick se otroligt fina landskap och magiskt vattenfall och geysrar osv.

Väl tillbaka på vandrarhemmet var det dax för middag igen. Gick till Gubben i köket och beställde min mat sen gick och satte mig. Men tydligen satte jag mig tokigt. Satt som bakom en avdelningsskärm så Gubben såg mig inte tydligen.. efter ett tag kikar han lite snabbt bakom den och ser mig och gormar "Där är du ju! Jag undrade vart du tagit vägen!" Sen gick han... jaa jag sitter i din restaurang och väntar på din mat, fel att kolla alla dina platser innan du hetsar upp dig. Tredje gången idag.. nåväl.

På lördagen hände inte så mycket. Tog en heldag i Reykjaviks centrum. Gick varje gata kändes det som, fota massa fina byggnader och skulpturer. Betalade in mig på ett penismuseum när jag var som mest uttråkad... men det ångrar jag. Var inte inne där ens 5min innan jag gick därifrån. Försökte intala mig att det kan va intressant att se olika typer av djurpenisar men alltså nää fy. Blev mest bara äcklad.

Söndag utcheckningsdagen
Slut på Gubbens gormande? Haha inte då. Nu kommer det mest ologiska gormandet. När jag ska gå och äta frukost stoppar han mig ännu en gång, och hör på orsaken: jag hade ju bara betalat för 3 frukostar inte 4! Han mena på att detta är min fjärde dag... hade svårt att inte skratta rakt ut, men lyckades ta mig samman och förklarade lugnt för honom att ja du har helt rätt att detta är min fjärde dag här, och därför blir detta min tredje frukost eftersom att jag inte äter frukost första dagen. "Så du menar att du inte åt frukost första dagen?" .... men alltså hur tänker han? Hur ska jag ha kunnat göra det när frukosten stänger 10 och incheckningen är vid 16.. jag förstår verkligen inte. Tillslut ger han sig och menar på ok låt gå du får äta idag också... eh ja att jag får tänkte jag bara och gick och åt.

Såå sammanfattning av Island.
Är trots allt mycket nöjd med min vistelse och väldigt nöjd över längden på den. Gubben gjorde vistelsen trots allt mer händelserik och det tackar jag för. Men mina nerver hade inte klarat en dag till.

 
 
Ingen bild

Systeryster

29 augusti 2016 22:00

Oj oj, hoppas det är nog med gormade för den här resan då! Kram

Albin

30 augusti 2016 03:20

Hehe som sagt lite gormande kan jag ta men behöver inte va överdrivet mycket mer... kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Albin - 24 mars 2020 20:46

Om ca 15 timmar sätts hela Nya Zeeland i "total lockdown", level 4 av 4 krisnivåer. Detta innebär att alla måste självisolera sig hemma i 4 veckor. Allt kommer vara stängt förutom livsnödvändiga saker så som sjukhus, apotek, mataffärer osv.. Man f...

Av Albin - 28 januari 2020 04:59

Jaha, då har det alltså gått ett helt år sen jag lämnade Sverige.. eller lämnade låter väl fel, tog en paus snarare. 24 april återvänder jag! Jag trodde nog att jag skulle ha mer hemlängtan än vad jag har nu efter ett år. I början tänkte jag till...

Av Albin - 13 september 2019 06:02

Den här veckan har varit otroligt intensiv, men såå rolig. Förra veckan var jag sjuk så jobbade bara måndag. Tror jag åkte på nåt influensa liknande virus. Hade ont i hela kroppen ons och tors tillsammans med halsont, hosta och massa snorande. Slu...

Av Albin - 25 augusti 2019 10:05

Ibland går det väldigt snabbt. Extrastaff är Nya Zeelands svar på arbetsförmedling. Fick tips om att gå dit och se om de hade nåt jobb till mig. Gick dit en torsdag och direkt hade dom ett jobb åt mig för nästa dag, Fredag. Det jag gjorde på tors...

Av Albin - 29 juli 2019 13:02


Låg fortfarande i sängen när telefonen meddelade att mamma ville starta ett videosamtal. Svarade och la ifrån mig telefonen. Samtidigt som jag klär på mig hör jag hur mamma och andra familjemedlemmar sjunger för mig. Är påklädd och tar upp telefonen ...

Presentation


Lev här och nu.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards