Mot nya äventyr

Direktlänk till inlägg 3 september 2016

Alaska

Av Albin - 3 september 2016 20:07

Det jag måste börja med att skriva är ett stort WOW!

Alltså att jag fick fönsterplats flygresan Island-Alaska och att jag åkte på en sån pass molnfri period är jag så otroligt tacksam över. Var så underbart vackert att stirra ut över Grönlands, Kanadas och Alaskas bergslandskap. Måste verkligen besöka Grönland i framtiden. Vet inte hur länge jag satt och bara stirrade. Men sen måste man ju uppskatta vackra bergstoppar också för egentligen var det bara massa snöiga bergstoppar och vinterlandskap som kan verka rätt uttråkande för många men jag älskar att se sånt från ett flygplansfönster.

Så är ni som mig kan jag verkligen rekomendera att boka ett flyg Island-Alaska och hoppas på att er resa är relativ molnfri.

Det som sedan blev pricken över iet var när vi flög förbi Denali eller Mount Mckinley som det är mer känt för att heta. Nordamerikas högsta berg en helt molnfri dag, vilket tydligen är sjukt ovanligt kring just det berget. Så ni kan ju tänka er. Bergsälskaren Albin satt som förtrollad. Återigen: WOW! Som med det mesta går det inte att få på bild hur vackert det var.

Men så fort Denali kommit ur sikte förändrades flygresan från helt magisk till förförlig och hemsk. Nu låter det som vi störtade eller nåt men nejdå bara jag som lyckades dra på mig en förkylning på Island och ni som flygit förkylda vet nu vad jag menar. Så fort planet började gå ner för landning började ett tryck i mina öron som gjorde så fruktansvärt ont. Varit med om detta 2 gånger tidigare då jag också varit förkyld och flygit. Det är så hemskt. Känns som trumhinnorna ska sprängas. Satt i ständig smärta enda till planet var nere på marken. Då försvann smärtan men hade lock för båda öronen långt efteråt...

Ja det här är nästan ett helt inlägg om bara resan till Alaska haha... men faktiskt finns det inte så mycket att skriva om Alaska för jag gjorde inte så mycket där. Men Albin du skrev ju att du älskade Alaska på facebook? Ja och det gör jag just därför var jag helt nöjd med att bara vara för det mesta där.

Det jag gjorde förutom att bara vara var att åka på en utflykt. Vi åkte buss till en annan stad för att åka med en båt och kolla på en glaciär sedan åkte vi även till ett ställe där det fanns massa djur. Typ som ett zoo men mindre och som jag förstår det tog dom bara emot djur, som hittats skadade i det vilda, för att hjälpa dom bli friska igen typ.
Fanns älgar, björnar(både svarta och bruna), renar, rävar, vargar, lodjur och piggsvin mm.
Vägen hem gick alldeles vid vattnet en lång bit så då såg vi späckhuggare och nån typ av annan val som hoppade långt där ute. Var rätt häftigt trots att dom var långt bort.

Annars har jag även återförenats med Brenda som jag träffat en gång tidigare hemma i Sundsvall. Vi åt tillsammans på ett ställe med mycket god mat sen åkte vi till ett annat ställe där det var jättefin utsikt för att se solnedgången. Mycket trevligt!

Hade planerat att göra någon typ av hike också uppför ett berg men pga att min förkylning inklusive hosta blivit snäppet värre så valde jag att ta ännu en dag i Anchorage och bara strosa omkring och kolla på alla berg som omringar staden.

Resan till Toronto bestod av 2 olika flyg = 2 landningar att genomlida. Men nu är jag i Toronto och det dröjer en vecka innan jag ska flyga igen så hoppas hoppas att förkylningen gett sig av då.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Albin - 24 mars 2020 20:46

Om ca 15 timmar sätts hela Nya Zeeland i "total lockdown", level 4 av 4 krisnivåer. Detta innebär att alla måste självisolera sig hemma i 4 veckor. Allt kommer vara stängt förutom livsnödvändiga saker så som sjukhus, apotek, mataffärer osv.. Man f...

Av Albin - 28 januari 2020 04:59

Jaha, då har det alltså gått ett helt år sen jag lämnade Sverige.. eller lämnade låter väl fel, tog en paus snarare. 24 april återvänder jag! Jag trodde nog att jag skulle ha mer hemlängtan än vad jag har nu efter ett år. I början tänkte jag till...

Av Albin - 13 september 2019 06:02

Den här veckan har varit otroligt intensiv, men såå rolig. Förra veckan var jag sjuk så jobbade bara måndag. Tror jag åkte på nåt influensa liknande virus. Hade ont i hela kroppen ons och tors tillsammans med halsont, hosta och massa snorande. Slu...

Av Albin - 25 augusti 2019 10:05

Ibland går det väldigt snabbt. Extrastaff är Nya Zeelands svar på arbetsförmedling. Fick tips om att gå dit och se om de hade nåt jobb till mig. Gick dit en torsdag och direkt hade dom ett jobb åt mig för nästa dag, Fredag. Det jag gjorde på tors...

Av Albin - 29 juli 2019 13:02


Låg fortfarande i sängen när telefonen meddelade att mamma ville starta ett videosamtal. Svarade och la ifrån mig telefonen. Samtidigt som jag klär på mig hör jag hur mamma och andra familjemedlemmar sjunger för mig. Är påklädd och tar upp telefonen ...

Skapa flashcards