Mot nya äventyr

Direktlänk till inlägg 11 september 2016

Kanada (Maple Syrup)

Av Albin - 11 september 2016 04:05

Då har jag tillbringat några dagar i både Toronto och Montréal. Två rätt olika städer faktiskt. Orkar inte gå in på varför dock.

Toronto
Huvudanledningen till att jag valde just Toronto att åka till var att jag visste det var närmaste största stad till Niagarafallen, som jag länge velat se. Det blev en hel dagsutflykt dit men det var det värt. Ingick ett stopp på en vinprovning. Fick smaka på 3 olika sorters vin, egentligen 4 med välkomstglaset man fick men eftersom jag länge avskytt vin så nekade jag det. Men efteråt när det var dags för själva vinprovningen så tänkte jag att om det är någon gång jag ska hitta nåt vin jag gillar så är det väl nu. Så vi fick prova ett slags rosévin, isvin och nåt tredje som jag inte alls minns vad det riktigt var. Men ska jag vara helt ärlig så var det helt ok att smaka på alla 3. Men inte mer. Kommer aldrig bli någon riktig vindrickare.

Sen for vi iväg med bussen till fallen! Tror inte riktigt det behövs skrivas hur mäktigt det var, ni kan nog själv förstå. Köpte en biljett för en båttur också. Vi åkte riktigt nära.

Jaja orkar inte skriva mer om den utflykten. Klart godkänd var den.

Toronto var annars otroligt fullpackad med alla slags fiktiva figurer eftersom det pågick "Fan Expo event" medan jag var där. Såg alltifrån deadpool till sailor moon... ja alla möjliga figurer var folk utklädda till.
Det var ett tillfälle som folk börja skrika och tog upp sina kameror och började fota nån tjej (som då inte var särskilt utklädd) så tog upp kameran jag med och tog någon bild eftersom jag tänkte att det kanske var någon man egentligen vet vem det är, är rätt dålig på att känna igen kändisar på gatan. Frågade en annan gubbe som också tog bilder om han visste vem hon var och han svarade "nej ingen aning, men hon verkar känd..." haha vi var alltså i samma sits. Hade mer tur på mitt andra försök då en yngre tjej svarade att hon tydligen är en jättekänd "cosplayare"... Har alltså ingen aning om vem det är då.

Annars har jag ätit min livs dyraste middag(som jag själv betalat för åtminstonde) i Toronto. Toronto är rätt känd för sitt "CN tower". Uppe i det tornet finns det en restaurang som liksom snurrar runt tornet hela tiden = äter man där så får man se Toronto från alla håll medan man sitter på samma plats. Så jag var bara tvungen att äta där sista kvällen. Antar det var värt det, för utsiktens skull inte för maten...

Montréal
Den fransktalande staden. Tillskillnad från Frankrike så är folket här otroligt trevliga!

Träffade en kille från Belgien vid namn Manuel som var en mycket lustig kille. Otroligt social! Hälsade på allt och alla så fort han fick chans haha. Vilket gjorde att det tog sin tid att ta sig till ställen ibland. Men är glad att han drog med mig på sina planer eftersom jag själv inte hade några alls. Första dagen åkte vi till ett coolt "Naturmuseum" antar jag att det simpelt kallas. Rätt intressant.

Andra dagen eller kvällen rättare sagt så fick han reda på att jag inte smakat en av Kanadas delikatesser kallad "poutine" typ. Så då drog vi till en restaurang långt bort som tydligen var den bästa för att smaka denna delikatess. Men ja vad ska jag säga.. det var strips övertäckta med nån typ av ost och "gravy"... sen kunde man lägga till andra saker som typ bacon, lök, gurka mm.. fyllekäk skulle jag säga. Men kul att ha testat.

En kväll i Montréal bestämde jag mig för att ta mig upp till "Mont Royals" utsiktsplats eftersom jag fått många tips om att det skulle vara grym utsikt därifrån. Men helst när det är mörkt. Så vid 21 tiden en kväll bestämmer jag mig för att gå upp! Herrejisses vilken promenad. Vet inte hur länge jag gick uppför och det var totalt mörker... inte en lampa fanns det, och när jag är som mest andfådd och tror jag är framme då är det norraberget-trappor kvar. Hundratals branta trappsteg uppför senare är jag äntligen uppe och jani... då förstår man vad man kämpat för. Mittframför näsan låg helt plötsligt hela Montréal stad helt upplyst. Såå vackert. Satt där länge och bara njöt. Fanns ett piano där som någon rullat dit, mitt på marken stod det. Satt en tjej och spelade länge och sjung sin falsksång. Men trots många falska toner var även detta såå vackert och stämningsfullt. Så det tackar jag henne för.

Annars det som Kanada är mest känd för är ju sin lönnsirap, och dom är helt galna i det. Allting har lönnsirap i sig. Glassen, godiset, chokladen ja allt och t.o.m så har dom cola med lönnsirap i! Jag gillar det dock. Mums!

Nu har ni fått tillräckligt långt inlägg tycker jag. Förstår att kanske några av er saknar bilder... det gör jag med. Men har varit så dåligt internet på de flesta platser jag varit på + att jag måste rensa lite bland alla mina bilder så jag vet vilka jag ska ladda upp. Får se om uppladdningen blir nu i slutet av resan annars gör jag det när jag kommer hem. Men bilderna blir nog på facebook.
Tack och hej!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Albin - 24 mars 2020 20:46

Om ca 15 timmar sätts hela Nya Zeeland i "total lockdown", level 4 av 4 krisnivåer. Detta innebär att alla måste självisolera sig hemma i 4 veckor. Allt kommer vara stängt förutom livsnödvändiga saker så som sjukhus, apotek, mataffärer osv.. Man f...

Av Albin - 28 januari 2020 04:59

Jaha, då har det alltså gått ett helt år sen jag lämnade Sverige.. eller lämnade låter väl fel, tog en paus snarare. 24 april återvänder jag! Jag trodde nog att jag skulle ha mer hemlängtan än vad jag har nu efter ett år. I början tänkte jag till...

Av Albin - 13 september 2019 06:02

Den här veckan har varit otroligt intensiv, men såå rolig. Förra veckan var jag sjuk så jobbade bara måndag. Tror jag åkte på nåt influensa liknande virus. Hade ont i hela kroppen ons och tors tillsammans med halsont, hosta och massa snorande. Slu...

Av Albin - 25 augusti 2019 10:05

Ibland går det väldigt snabbt. Extrastaff är Nya Zeelands svar på arbetsförmedling. Fick tips om att gå dit och se om de hade nåt jobb till mig. Gick dit en torsdag och direkt hade dom ett jobb åt mig för nästa dag, Fredag. Det jag gjorde på tors...

Av Albin - 29 juli 2019 13:02


Låg fortfarande i sängen när telefonen meddelade att mamma ville starta ett videosamtal. Svarade och la ifrån mig telefonen. Samtidigt som jag klär på mig hör jag hur mamma och andra familjemedlemmar sjunger för mig. Är påklädd och tar upp telefonen ...

Presentation


Lev här och nu.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards