Mot nya äventyr

Direktlänk till inlägg 16 september 2016

Costa Rica del 1

Av Albin - 16 september 2016 17:46

Eftersom jag anlände till Costa Rica vid 22 tiden så hade jag bokat första natten på ett hotell nära flygplatsen. Det andra hotellet som jag bokat 5 nätter på visste jag låg över 1 timme bort i en stad eller by som heter Tárcoles.

Morgonen efter frågade jag hotellpersonalen hur jag på bästa och billigaste sätt skulle kunna ta mig dit. Först frågade jag en europeisk tjej som frågade om Tárcoles ens låg i Costa Rica. Sen kom en andra europeisk tjej som såg lika frågande ut hon och ställde samma fråga. Som tur var fanns en tredje personal på plats, en ung kille som jag gissar var från Costa Rica. Han visste iaf att stället fanns och att det absolut var i Costa Rica.

Men jag vet inte hur många gånger dom kom till mig under frukosten och berättade hur jag skulle gå tillväga, och alla gånger var det på olika sätt. Så blev något förvirrad och nör dom kom med det slutgiltiga förslaget (typ det fjärde?) Så kändes det inte jättesäkert men vad hade jag att gå på. Dom var hursomhelst super snälla. Dom ville verkligen hjälpa mig.

Slutade iaf med att jag satte mig i en taxi påväg till flygplatsen trodde jag för det var så tjejerna tillslut sagt och att jag skulle ta buss därifrån. Men taxichauffören, spansktalande, ringde ett samtal och gav mig tillslut telefonen där en kvinna, på engelska, berättade att jag skulle bli avsläppt på ett annat ställe än flygplatsen. Varför vet jag inte exakt, tror hon förklarade det men taxibilen hade alla fönster öppna och bilar tutade och höll på så hörde inte exakt vad hon sa. Men jag blev iaf avsläppt på en busshållplats precis när vi ser en buss åka iväg. Det var tydligen min buss. Klockan var då 9.37 och en spansk man berättade för mig sa då att nästa kommer kl 10!

En timme senare kommer min buss. Mot Jaco. Minndes att kvinnan i telefonen nämt Jaco så jag körde på det. 1 timme och 10 min senare blir jag avsläppt i Jaco. Jahapp nu då? Tänkte jag. Men gick till närmsta person jag såg och frågade hur jag skulle ta mig till Tárcoles. Han pekar på en buss ca 30 meter ifrån oss och säger att det är den jag ska ta. Den håller precis på att åka men som tur är ser han mig springandes så han väntar in mig.

Försökte få busschauffören att förstå vilket hotell jag skulle till och att jag inte visste vart jag skulle kliva av och att jag ville att han skulle säga till mig när det var dags. Hade ju ingen aning om närmsta hållplats dit eller hur långt ifrån vi var. Men som tur är ca en halvtimmes bussfärd senare kollar jag ut genom fönstret och ser en skylt med mitt hotellnamn på svisha förbi. Kastar mig på ringklockan och bussen bromsar direkt in och släpper av mig ganska direkt. När jag väl stod där vid vägkanten och kollade på skylten igen så ser jag att det står bara hotellnamnet sen en stor pil som pekar uppför en backe. Tänker att ok det kan ju betyda att hotellet kanske ligger 1 mil längs denna väg... behöver inte alls vara nära. Tvekade ett tag på om jag skulle försöka fixa taxi men äh jag tog en chansning och började gå med min stora resväska på hjul och tunga ryggsäck på ryggen...

3km senare är jag äntligen framme vid hotellet. Helt utmattad och svimfärdig. 3km med resväska på en oasfalterad, stenig och lerig väg. Hualigen trodde aldrig jag skulle komma fram.

Men oj vilket fint ställe! Tänk er mitt ute i ingenstans, i Costa Rica. Kan inte bli mer exotiskt.

Nej nu måste jag checka in till flyget. Kommer en del 2 när jag sitter vid gaten...