Mot nya äventyr

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Albin - 23 mars 2013 05:39

Om jag ändå skrev ett inlägg efter varje ställe. Så mycket som händer varje dag, men återigen får jag ta senaste tiden lite kortfattat istället.

Efter Las Vegas blev alltså Los Angeles nästa destination.
Bilfärden på ca 3 tim gick smidigt och bra och vi kom fram till LA precis vid solnedgången, otroligt vackert! Synd bara att vår bilruta var så skitig så det förstörde bilderna.

I LA har vi bott hos våra hostar Judd och Keith som har varit ett fantastiskt hostpar.
Båda två jobbade långa dagar men vi hann ändå snacka mycket, och även gå ut 2 kvällar tillsammans, under våra 4 nätter vi bodde där.

Förutom att umgås med dessa sköna herrar så utforskade vi första dagen Hollywood, andra dagen LA Downtown, och tredje dan LAs stränder, Manhattan, Venice och Santa Monica Beach. Dock hade vi väldigt dåligt väder, disigt och tråkigt, men Venice Beach iaf är alltid intressant. Så mycket skumt som pågår där. Man kan gå fram och tillbaka på vägen där och något nytt händer varje gång.

Sista natten med bil på västsidan av staterna så drog vi upp till Santa Barbara.
Mitt huvudmål med den resan var att få se en liten skymt av hur bror left i 3 terminer.
Därför blev vistelsen väldigt kort. Såg piren, huvudgatan och viktigaste: skolan!
Så redan efter en natt så åkte vi tillbaka till LA men fastnade i bilkö i ca 2-3 timmar pga att LA Marathon höll på för fullt = flera gator avstängda. Så vi hann inte göra så mycket förrän det var dax att lämna bilen och dra till flygplatsen.

Cancun!
Återigen en mycket trevlig och denna gång även mycket skojfrisk host tog emot oss.
Hos honom sov vi 2 nätter, Cecilia i en hängmatta och jag på en stenhård ihopfällbar sängmatta, väljer jag att kalla det för. Men det gick bra när jag la min sovsäck på som madrass.
Denna host, som vi kallar Gaspar, hade precis förlorat sitt jobb = gör inget om dagarna = hade all tid i världen att visa oss runt i Cancun. Mycket uppskattat i början men andra dagen ville vi bara ta en lugn heldag på stranden, medan han ville visa hela strand/hamnområdet. Nåväl, lite strandhäng fick vi iaf. Andra kvällen blev det även återförening med 2 norska tjejer som vi träffat på Fiji!
Åt tillsammans ute och gick sedan till en av klubbarna för att känna lite Springbreak feeling.

Tulum!
Cancun är typ Mexicos största turiststad, därför ville vi även utforska en annan stad i Mexico så vi skulle få ut lite mer av "äkta Mexico". Så vi bestämde att efter 2 nätter hos Gaspar ta bussen till närmast stad Tulum, med lovan att få komma tillbaka till honom sista natten eftersom vårt flyg till Miami går från Cancun.
Bussresan var på ca 2.5 timme, men åh vilka sköna säten det var, och hade ingen bredvid mig så jag njöt fullt ut och resan gick därför snabbt.
Tulum har verkligen överraskat många gånger.
Till och börja med så bor vi på ett perfekt hotell, iaf för mig.
Gratis lån av cykel, apnära till resans finaste strand(iaf i klass med Fijis stränder), apnära till ruiner, gratis nice frukost, och slutligen KATTUNGAR!! Jajamen, gissa om jag trivs. Hostlet har 3 vuxna katter och 7st söta små kattungar. Så glad att vi bestämde oss för att resa hit.
Nu låter jag bilderna tala för sig själv. Tro det eller ej men tog lång tid att sätta ihop dessa collage, men tycker sånt är kul så varsågod!

Ps: Idag fick jag mail om att jag kommer få tillbaka pengar för ned and breakfastet jag bokade på Hawaii men sen avbokat. Har mailat fram och tillbaka med booking.se ett tag nu men nuu så. Känns riktigt skönt eftersom jag har lite pengakris, behöver verkligen dom pengarna. Ds.

Ps2: medan jag skrev blogginlägget hoppa en kattunge upp i knät och ville leka lite, hoho. Så den fick sista bilden för inlägget ;)

Av Albin - 29 januari 2013 03:54

Börjar väl med att skriva vilken besvikelse regnskogen var... eller alltså, det var en rolig dag eftersom vi kom ifrån Cairns ett tag för en dagsutflykt med lite andra manniskor och så. Det var jag, Cecilia, en man från Storbritannien och ett par från Mexico. Så vi var inte så många inte.  Men förväntningarna var höga och själva regnskogspromenaden var död och tråkig. Hade forväntat mig massor av djurliv och färgglada växter osv, men det enda vi såg var några häftiga växter bland massa tråkiga som såg trista och döda ut. Av djurlivet såg vi bara några spindlar och några insekter. Största spindeln vi såg var ungefar 3 decimeter i diameter!! Det var rätt häftigt. Största spindeln jag sätt och tydligen kan just den vi såg bli 3 gånger så stor... galet. Vi fick även åka på en liten krokodilsafari, men vi såg bara ca 8st babykrokodiler och huvudet av en stor som låg långt uppe i en slänt. Men dom små var söta. Halvmeter långa ungefär. Sen stort + till vår guide som var otroligt skämtsam och rolig under hela dagen.

I lördags kom iaf solen fram i Cairns, bara för att vi skulle flyga därifrån. När vi landade i Brisbane vare ösregn och vi fick typ för första gången reda på vilket kaos det verkligen varit och kommer fortsätta vara på östkusten. Massa översvämningar osv. Fortsatt konstant regn 2 veckor fram längs hela östkusten typ. Därfor bestämde vi ganska snabbt att vi sover en natt i Brisbane sen åker vi på vårat redan inköpta busspass raka vägen ner till Melbourne. Ingen ide och se Guldkusten, Byron bay, Coffs Harbor och alla superfina ställen om det ska vara regnkaos. Synd men vad ska man göra.

Just nu sitter vi i Sydney efter 16 timmars bussresande. Här ska vi vänta i 10 timmar innan vi hoppar på bussen for 12 timmars resande igen. Åka buss åka buss åka buss buss buss... Så vi kommer fram till Melbourne runt 8 tiden på morgonen den 30ionde. Vi stannar i Melbourne till den 2 februari då vi har bokat flyg for att åka till den västra sidan av Australien: staden Perth! Där stog det minnsan att det skulle vara strålande sol en hel vecka!!! Ser man på, det har vi verkligen förtjänat. Snälla låt det bli så nu. Vi har även kollat in Perths Zoo som verkar mycket stort och bra! Äntligen kanske vi får se dessa kängurur och koalor och andra speciella djur! Längtar!!

9 Februari flyger vi tillbaka till Melbourne och får förhoppningsvis bo hos en host till den 11 då flyget går mot Fiji!!

Hejdå och hoppas verkligen ni uppskattar att jag orkat sitta och klistra in å, ä, och ö på alla ställen nu!

åäö ÅÖÄ

Av Albin - 24 januari 2013 09:49

Uppdaterar lite har sa att ni som inte har mig pa FB vet att jag lever!

Min mobil ligger just nu i en pase med ris efter att ha varit i min ficka medan jag tog ett litet dopp i vattnet.

Aven min digitalkamera, den ska jag forsoka ateruppliva senare.

Annars sa kanner jag mig valdigt nojd med Sydney vistelsen. Vi hade ju varmerekord andra dagen pa 46 grader, fick vi reda dagen efter... men vi tyckte det var svart att andas...

Sen blev det en hel dag inne i city da vi sag operahuset och the botanical garden och lite sant man ska se.

Kan som sagt inte visa nagra bilder fran det tyvarr. Kanske senare. Hoppas!!

I tisdags lamnade vi iaf ett mycket soligt Sydney for ett MYCKET regnigt Cairns. Laste idag i nan lokaltidning att det var regnrekord. Har verkligen NASTAN regnat konstant sen vi kom. Darfor har vi knappt gjort nagot har an. Dock har vi satt nagra tuffa faglar och fladdermoss!!! flera tusen!!! Bokstavligen, det var som en skrackfilm igarkvall nar vi skulle ga och kaka middag, himlen var full av dom! Stora var dom ocksa. Haftig upplevelse.

Imorgon vet vi inte vad vi ska gora men pa lordag har vi bokat en tur i regnskogen!!!

Sa det blir inge snorkling i stora barriarrevet som jag sett fram emot, fanns typ inga turer imorgon och vi aker ju harifran pa sondag sa darfor fick vi valja mellan antingen regnskogen eller det. Snorkla kommer vi ju gora bade pa Fiji och Hawaii, regnskog far man inte chans att se ofta. Sa det var ett givet val.

Ha det bast alla!

Av Albin - 2 januari 2013 13:22

Ska väl börja med att tacka alla som firade det nya året tillsammans med mig hemma hos Karin!!

Det var många fina männsikor med och jag är mycket nöjd över att ha deltagit, trots att sista bussen till alnö var inställd och vi var tvungen att ta dyr taxi. Det var det värt!

Allt börjar iaf ordna sig inför resan!

Bokade idag försäkringar för hela resan + tåg till arlanda.

Inte mycket kvar nu att fixa. Känns braaa!

Fick massa nödvändiga saker att ha med mig på resan i julklapp.

Nu är det bara att hålla tummarna på att vi hittar massa couchsurfare vi kan bo hos.

Blir 2 dagens låtar idag eftersom jag inte skrivit på länge hehe

Första: Pitbull featuring Christina Aguilera – Feel This Moment

Min nyårslåt! Dock gillar jag bara delarna då CA sjunger. Tröttnar nog snart på den.

Andra: Kent – Ingen kunde röra oss

Självklart måste jag länka nya låten av dom bästa! Riktigt bra. Inte ofta jag fastnar för en låt direkt, men denna!

Av Albin - 10 december 2012 22:42

AAAAAAahh... bara en månad kvar.

Nu börjar det kännas att det är riktigt nära alltså.

En månad kvar... det är en tredjedels tid som vi kommer va på resande fot! Tänker man så känns det galet.

Det lite tråkiga i det här är ju att jag kommer sluta mitt jobb som personlig assistent. Inte för att jag alls har vantrivts eller tyckt illa om jobbet. Verkligen inte, det har varit en underbar tid! Men efter ett år så är jag mättad. Tror att jag kommer ha fått lite nya perpektiv på saker och ting efter den här resan så då kanske jag vill göra nåt helt annat. Därför bestämde jag mig för att säga upp mig istället för att bara söka tjänstledigt.

Idag var det sista gången för terminen som min brukare hade musik på kulturskolan = sista gången för mig att möta upp honom där... alls. Aldrig mer. På lördag blir sista gången vi badar... nästa onsdag sista gången vi har gympa. Får mer och mer separationsångest. Alla dessa rutiner som vi gjort tillsammans under ca ett årstid. Kommer verkligen sakna det. Är så tacksam att jag fått vara assistent till just den här brukaren och hans familj!

Ikväll var det avslutning för alla konfirmationsledarassistent-grupper för Njurundas församling. Det var trevligt, trivs verkligen sjukt bra med dom i min grupp. Vi tillhör ju dom äldsta och har därför varit tillsammans i många år med detta. Som tur är kommer jag träffa er nån mer gång innan jag åker!

Eftersom detta är det enda speciella jag gör utanför jobbet så betyder det väldigt mycket för mig.

Dagens låt: Metallica – The Unforgiven II

Bara för att jag i helgen märkte att Metallica äntligen finns på spotify!! Denna låt är en av de bästa, av dom få jag hört.

Av Albin - 9 december 2012 17:57

Tänkte att jag skulle göra om bloggutseendet lite... men efter några försök så ger jag upp.

Orkar inte fixa nåt jag är nöjd med nu heller så nu får det se ut som det gör...

Vet inte om jag har skrivit om couchsurfing här förut. Men lite kort så är det en sida där man kan hitta folk som har en soffa eller sängplats att låna ut för resenärer, gratis. Väldigt smart om man reser på låg budget som vi ;)

Vi ska verkligen försöka hitta hosts, folk att bo hos alltså, på så många ställen som möjligt under vår resa.

I fredags skickade jag iväg 3 förfrågningar till olika människor i Dubai. 2 kunde inte ta emot pga att dom själv är ute och reser den tiden vi ska va i Dubai, men den tredje tackade idag ja!! Så honom ska vi bo hos. En 23årig kille med filipinskt ursprung. Ska bli riktigt spännande :)

Det är en grej bara det, det här, att få chans att möta alla möjliga typer av människor med olika ursprung och livshistorier. Sen så får man uppleva landet lite annorlunda än som bara vanlig "turist" som bor på hotell och ser allt det plastiga. Med detta så får man lite bättre inblick i hur det verkligen är att leva i landet man är i. Åhh, kan inte vänta!!!

Dagens låt: Darin – Be what you wanna be

Tur att Darin var med i "så mycket bättre" annars hade man ju helt glömt bort honom. Här är en låt som jag hörde en snutt av för första gången i programmet igår. Gick genast till datorn och sökte upp den när programmet var slut och åh, riktigt bra låt. Fasst samtidigt känns det som en låt jag kommer tröttna snabbt på...

Av Albin - 24 november 2012 00:23

Hur slappnar jag av som bäst?

Jo jag sätter mig vid datorn, öppnar spotify, stoppar in hörlurarna i öronen och lyssnar på de låtar jag tycker är skönast just nu, samtidigt som jag spelar ett simpelt spel. Oftast kungen, harpan eller ett spel som heter combine som man kan spela på facebook. Helt enkelt spel där jag bara kan sitta och spela om och spela om och spela om... så mycket tid som flugit förbi pga detta, men åh så underbart det är.

En sak som jag är riktigt less på och tycker är riktigt tråkigt, det är när människor inte kan stå för deras musiksmak. Dom följer strömmen och vägrar lyssna på vissa låtar eller grupper/artister bara för att "det inte är okej".

Eller plågar sig att lyssna på nånting dom egentligen avskyr, men som är inne hos "alla andra".

Jag har verkligen försökt att aldrig bry mig om vad andra tycker om musik. Har verkligen försökt att lyssna på det just JAG tycker är bra, vem bryr sig om flera andra säger att den här låten suger, det är JAG som lyssnar på den själv med mina öron, inte med deras. Men självklart har jag omedvetet påverkats mycket av vad andra tycker. Det är omöjligt att inte påverkas.

Ett typiskt exempel är ju denna Justin Bieber. Han som är gay och sjunger som en tjej och som killar absolut inte får lyssna på. Pga detta, utan att tänka efter, så ryktes jag från början med i det här. Inte riktigt vad jag tyckte om honom, men just det att jag absolut inte vill lyssna på hans musik.

Men sen såg jag filmen "never say never" för lite mer än ett årsen och efter det satt jag och skämdes lite... inte för att jag precis sett en film som är "förbjuden att ses av killar". Nej jag skämdes för att jag helt dömt ut honom utan att ens knappt ha hört hans låtar eller veta någonting om honom. Med denna film insåg jag vilken skön kille han faktiskt är och vilken tur han haft som fått denna gåva och blivit upptäckt i sån tidig ålder.

Idag har jag suttit och kollat på några livekonserter han gjort, som finns på youtube.

Men för att vara ärlig så är jag inget jättefan av Bieber, han har några sjukt bra låtar som jag lyssnat sönder, men sen är det inte så mycket mer att hurra för. Dessutom kan jag bara uttala mig om hans gamla låtar, hans nya har jag inte alls lyssnat särskilt mycket på. Lyssnade på nån och fick för mig att jag inte gillade hans "mogna stil". Men vem vet, det kan ändras...

Det jag vill sluta med att säga är: Stå för eran musiksmak, för vad ni tycker är bra!

Inte för att "alla andra gillar det" men inte heller bara för att "ingen annan gillar det", det är inte det det handlar om att gå emot "alla andra". Det handlar om att lyssna på de DU SJÄLV gillar. Va stolt över musik som DU tycker är bra!

Dagens låt får bli ett youtubeklipp eftersom den inte finns på spotify:

Den här låten var det min kära vän Ellen som tipsade mig om, och jag fastnade för den direkt!

Helt klart en av kents bästa! Åh underbara kent..

Tycker den passar bra in till dagens inlägg.

Tack för mig!

Av Albin - 18 november 2012 23:07

NU har jag bokat sista resan från NY - Stockholm!

Ramen är färdig, nu gäller det bara att fylla i pusselbitarna i mitten.

Hur/var ska vi bo? ska vi hyra bil nånstans? Hur tar vi oss mellan olika platser? Buss? Tåg?

Många frågor, mycket att klura ut. Men jag är säker på att hur det än blir så blir det bra tillslut!

Idag fixade jag även ESTA så att jag får komma in i usa + visum för att komma in i Australien. Känns skönt.

Dagens låtar: The Sounds – Dance With The Devil och The Sounds – Midnight Sun

Kanske skulle ta dagens grupp just idag istället eftersom jag nu i helgen har utforskat gruppen The Sounds.

Kan ha och göra med att sångaren Maja nu är med i "så mycket bättre". Hade hört några låtar innan, som är riktigt bra faktiskt, så tänkte kan lyssna igenom deras låtar för att se vad dom mer har att bjuda på. Dessa två fastnade jag mest för och kommer lyssna mycket på framöver.